ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSΙ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ /// Liberal
22/02/2024
Η απόσταση σε ευθεία γραμμή της Αθήνας από το Νέο Δελχί είναι 9.634 χιλιόμετρα. Τους τελευταίους έξι μήνες, οι ηγεσίες Ελλάδας και Ινδίας, επιχειρούν να «μειώσουν» την απόσταση, καλύπτοντας ταυτόχρονα ένα «κενό» μερικών δεκαετιών. Σαράντα χρόνια μετά την έλευση της Ίντιρα Γκάντι, ο Ινδός πρωθυπουργός Μόντι επισκέφθηκε τον περασμένο Αύγουστο, την Αθήνα. Η σημασία της επίσκεψης αυτής δεν είχε μόνο ιστορικά χαρακτηριστικά, αλλά επισφραγίστηκε με την απόφαση να αναβαθμιστεί η σχέση Ελλάδας-Ινδίας σε στρατηγική συνεργασία.
Η συνέχεια δίνεται αυτές τις ημέρες σε Νέο Δελχί και Βομβάη, όπου βρίσκεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης, 16 χρόνια μετά την επίσκεψη Έλληνα πρωθυπουργού στην Ινδία. Στόχος, η ανάδειξη της Ελλάδας ως στρατηγικής, γεωπολιτικής και εμπορικής πύλης προς την Ευρώπη της πολυπληθέστερης χώρας του πλανήτη. Η περαιτέρω ενίσχυση των πολιτικών, οικονομικών και επενδυτικών σχέσεων είναι τα πρώτα πεδία, στα οποία επενδύει η ελληνική αποστολή, παράλληλα με τον ρόλο της Ελλάδας στο «IMEC project».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε το στίγμα των ελληνικών προθέσεων μετά τη συνάντησή του με τον Ινδό πρωθυπουργό. Μίλησε για τη θετική δυναμική των διμερών σχέσεων, για την εμβάθυνση της στρατηγικής συνεργασίας σε όλους τους τομείς -στην ασφάλεια και την άμυνα, στις επενδύσεις και το εμπόριο, στην επιστήμη και την τεχνολογία, στον κυβερνοχώρο, στην εκπαίδευση, στον πολιτισμό, τον τουρισμό, στη γεωργία- το κοινό ήθος και τις κοινές αξίες, που μοιράζονται οι δύο χώρες.
Έδωσε, όμως, και την προοπτική ανάπτυξης των διμερών σχέσεων, καθώς μετά τις συμφωνίες για τη γεωργία και την άμυνα, Ελλάδα και Ινδία προχωρούν στη συμφωνία για τη μετανάστευση και την κινητικότητα. Σε αυτή θα περιλαμβάνεται η ενίσχυση της συνεργασίας σε θέματα όπως η νόμιμη μετανάστευση, η καταπολέμηση της διακίνησης ανθρώπων, δίνοντας τη δυνατότητα σε Ινδούς να έρθουν και να εργαστούν στην Ελλάδα.
Σε βάθος χρόνου, οι προοπτικές των σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας, ενισχύονται χάρη στο αποκαλούμενο «IMEC project», που καθιστά ουσιαστικά τη χώρα μας στρατηγική, γεωπολιτική και εμπορική πύλη του Ινδο-Ειρηνικού προς την Ευρώπη. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας την αναδεικνύει σε ζωτικό σημείο του Διαδρόμου Μέσης Ανατολής-Ινδίας-Ευρώπης (IMEC), που παρουσιάστηκε κατά την Προεδρία της G20 από την Ινδία τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Πρόκειται για ένα project συνδεσιμότητας που περιλαμβάνει ένα δίκτυο μεταφορών -πλοία και σιδηροδρομικές γραμμές- το οποίο θα συμπληρώσει τα υπάρχοντα οδικά και θαλάσσια δίκτυα. Ουσιαστικά, οι υποδομές αφορούν σε σιδηροδρομικές γραμμές που θα συνδέουν τα ΗΑΕ με το Ισραήλ, μέσω της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας, καθώς και ηλεκτρικά καλώδια για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας και αγωγούς για εξαγωγή καθαρού υδρογόνου.
Σε αυτό το στρατηγικό σχέδιο, που αλλάζει τις γεωπολιτικές ισορροπίες, η Ελλάδα φιλοδοξεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως ο πραγματικός πρώτος σταθμός στην Ευρώπη. Στον ελληνικό ρόλο συμβάλουν, εκτός της γεωγραφικής της θέσης, και οι σχέσεις, που διατηρεί με όλες τις χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως και το μέγεθος του ελληνικού στόλου εμπορικών πλοίων. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε ως θεμέλιο λίθο για την ευρωπαϊκή πολιτική την ενδυνάμωση της εταιρικής σχέσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης – Ινδίας, εκφράζοντας την στρατηγική επιλογή της Αθήνας.
Στο οικονομικό πεδίο, στο επίκεντρο των συνομιλιών βρίσκεται ο στόχος διπλασιασμού των διμερών εμπορικών συναλλαγών μέχρι το 2030 και η διασύνδεση ανάμεσα σε ελληνικές και ινδικές επιχειρήσεις. Τα περιθώρια, που υπάρχουν, αποτυπώνονται στα σημερινά οικονομικά στοιχεία. Παρόλο που οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ινδία αυξήθηκαν το 2022, με δυσκολία αντιστοιχούν σε 1 ευρώ ανά Ινδό, ενώ η Ινδία έχει ετήσιο εξερχόμενο τουρισμό 40 εκατομμυρίων ατόμων υψηλού εισοδήματος.
Ο τουρισμός αναδεικνύεται σε πεδίο με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και μεγάλες ευκαιρίες, ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψιν τα στοιχεία του ΔΝΤ, σύμφωνα με τα οποία η Ινδία θα έχει ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 6,3% και το 2024.
Υποδομές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, λιμάνια, ναυτιλία και logistics βρίσκονται ταυτόχρονα στην ατζέντα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις ελληνικές επενδύσεις στην Ινδία, στους τομείς της παραγωγής τροφίμων, των υποδομών, αλλά και τις ινδικές επενδύσεις στην Ελλάδα, αναφέροντας ως παράδειγμα την παρουσία επί ελληνικού εδάφους ινδικής εταιρείας, που κατασκευάζει, μαζί με ελληνική κατασκευαστική εταιρεία, το νέο αεροδρόμιο στην Κρήτη.
Σήμερα, ο πρωθυπουργός αναχωρεί για τη Βομβάη, όπου θα έχει συναντήσεις με εκπροσώπους ινδικών επιχειρήσεων και ομίλων, ενώ θα χαιρετίσει το ελληνο-ινδικό Επιχειρηματικό Φόρουμ. Στην Ινδία βρίσκεται πολυπληθής ελληνική επιχειρηματική αποστολή υπό τον υφυπουργό Εξωτερικών Κώστα Φραγκογιάννη, καθώς επιδιώκονται συνέργειες, συμφωνίες και αμοιβαίες επενδυτικές ευκαιρίες. Οι πρώτες επαφές, άλλωστε, έγιναν από τον Αύγουστο του 2023, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης Μόντι στην Αθήνα.
ΠΗΓΗ: Liberal