Από Νεφέλη Ζορμπά
20/05/23 8:26
CLAUDIO DESCALZI (ENI)
Στον “αέρα” τινάζει και τις τελευταίες ελπίδες που υπήρχαν κυρίως από Ιταλικής πλευράς για την αναβίωση της κατασκευής του αγωγού Eastmed ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ενεργειακού κολοσσού Eni Claudio Descalzi.
Όπως είπε μιλώντας στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων του Κοινοβουλίου, αν και αναγνώρισε το εφικτό του έργου, ξεκαθάρισε ότι “δεν μπορούμε να σκεφτούμε να καταλήξουμε σε συμφωνία με το Ισραήλ, με την Κύπρο και την Ελλάδα για αγωγούς χωρίς τη συμμετοχή της Τουρκίας”.
Σύμφωνα με τον Descalzi, «τα αποθέματα φυσικού αερίου είναι σημαντικά, πρέπει να καταλάβουμε πόσο μπορούν να αναπτυχθούν. Η μόνη περιοχή που έχει ωριμότητα υποδομής είναι η Αίγυπτος, το Ισραήλ αναπτύσσεται και η Κύπρος σχεδιάζει. Είναι μια περιοχή γεμάτη δυνατότητες, αλλά η έκφραση αυτής της δυνατότητας δεν είναι άμεση». Ο Διευθύνων Σύμβουλος επεσήμανε ότι στην περιοχή «υπάρχουν δυσάρεστες διαφωνίες μεταξύ Τουρκίας και Κύπρου και σίγουρα θα προκύψει νέα διαφωνία γιατί η Τουρκία έχει συνάψει συμφωνία με τη Λιβύη, η οποία θα έχει λόγο για το θέμα. Συμφωνώ ότι οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία πρέπει να γίνει με την Τουρκία.
Ο ίδιος χαρακτήρισε το έργου του αγωγού Eastmed ως ένα πολύ “απαιτητικό” έργο. «Οι αγωγοί φυσικού αερίου κατασκευάζονται από αυτούς που έχουν το φυσικό αέριο, από αυτούς που έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν προγράμματα στην εποχή τους και να συνεννοηθούν με αυτούς που το αγοράζουν», διευκρίνισε ο Ντεσκάλζι, ο οποίος πρόσθεσε: «Είναι απίθανο η Ιταλία, όπως η Ιταλία, μπορεί να συμμετάσχει σε μια πολιτική συμφωνία και είναι δύσκολο για εμάς, ως αποδέκτες αυτού του φυσικού αερίου, να αποφασίσουμε για αυτούς».
Τα κοιτάσματα
Σύμφωνα με τον Ιταλό μάνατζερ, “τα τελευταία 10 χρόνια η περιοχή της ανατολικής Μεσογείου έχει εμπλουτιστεί από νέες ανακαλύψεις, πάνω απ’ όλα θα έλεγα ουσιαστικά από αέριο. Ανακαλύψεις που είχαν ένα, ας πούμε ένα πρώτο σημαντικό σημείο στην Αίγυπτο και στην Κύπρο με την Αφροδίτη, που είναι ότι έχεις σύνορα μεταξύ Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου. Στο μεταξύ, οι έρευνες στην Κύπρο συνεχίστηκαν, έστω και εκτός λειτουργίας καθώς κάποια στιγμή η Τουρκία απέκλεισε κάποια ερευνητικά πηγάδια για λόγους αμφισβητούμενων υδάτων. Η Κύπρος από την άποψη των αποθεμάτων της -ακόμα κι αν όχι τόσο άφθονα όσο η Αίγυπτος ή στο Ισραήλ- δεν έχει καταφέρει ακόμη να τα βάλει στην παραγωγή”.
Στο παιχνίδι και ο Λίβανος
Επιπλέον, όπως ανέφερε, προστέθηκε πρόσφατα ο Λίβανος επειδή ξεμπλοκαρίστηκε μια συμφωνία μεταξύ του Λιβάνου και του Ισραήλ. “Ιστορική συμφωνία θα έλεγα. Κάτι που επέτρεψε επίσης στην κοινή επιχείρηση Total και της Eni –νομίζω φέτος– να ανοίξει ένα πηγάδι στο τεμάχιο 9. Όπως και η Eni είμαστε η πρώτη εταιρεία στην Αίγυπτο, η πρώτη εταιρεία σε αριθμό μπλοκ με την Total στην Κύπρο και είμαστε με την Total στον Λίβανο».
Ο ρόλος της Κύπρου
«Έτσι, η σκηνή είναι μια σκηνή πλούσια σε αέρια που προς το παρόν έχει βρει και βρίσκει όλο και περισσότερες περιφερειακές συνδέσεις και το Ισραήλ επενδύει για να τις κάνει ακόμα πιο ικανές. Πάρτε ακόμα πιο ικανό, επομένως το Ισραήλ προς την Αίγυπτο, το Ισραήλ προς την Ιορδανία, επίσης με ένα νέο τμήμα που μπορεί να παρακάμψει τον αγωγό Araba που είναι ένας πολύ σημαντικός αγωγός που φτάνει μέχρι τη Συρία και φέρνει αέριο σε χώρες που το έχουν ανάγκη. Το Ισραήλ αναπτύσσει μια περιφερειακή εγχώρια αγορά και έχει καταλήξει σε πολιτική συμφωνία με την Κύπρο που προσφέρει τη δυνατότητα χρήσης της Κύπρου, στην πραγματικότητα, ως μίνι πλατφόρμα για τις εξαγωγές φυσικού αερίου του Ισραήλ. αφήνοντας φυσικό αέριο στην Κύπρο».
Υπενθυμίζεται ότι μόλις την περασμένη εβδομάδα κατά τις συνομιλίες του Νίκου Χριστοδουλίδη και του Βενιαμίν Νετανιάχου συμφωνήθηκε η κατασκευή αγωγού για μεταφορά φυσικού αερίου από γειτονικά στην Κύπρο κοιτάσματα, και η δημιουργία υποδομών υγροποίησης φυσικού αερίου στην Κύπρο, σε πλωτή μονάδα ή σε χερσαία τεχνολογίας modular. Όπως διαφάνηκε από τη συζήτηση των ηγετών των δύο χωρών, το Ισραήλ θεωρεί την Κύπρο ως μια πολύ σοβαρή εναλλακτική λύση ώστε φυσικό αέριο από τα κοιτάσματά του να μπορεί να διοχετευτεί στην ευρωπαϊκή αγορά.
Εφικτό το έργο
«Το έργο είναι εφικτό, αλλά πολύ προκλητικό, δεν είμαι ειδικός στον EastMed ως αγωγό φυσικού αερίου, γιατί δεν είχαμε εξαρχής σχεδιαστεί ως μέτοχοι, δεδομένου ότι η επένδυση γίνεται από αυτούς που έχουν το φυσικό αέριο». Το έργο θα ήταν «προκλητικό γιατί φτάνει στα 2.500-3.000 μέτρα. Αυτό το βάθος ανταποκρίνεται επίσης στο πρόβλημα ασφάλειας, δεδομένου ότι οι αγωγοί είναι ευάλωτοι όταν είναι ρηχοί, γύρω στα 60-70 μέτρα, όπως στην περίπτωση του North Stream», λέει ο Descalzi.