24/5/2023
Γράφει: ο Λάζαρος Αναστασιάδης*
Στα μέσα του 17ου αιώνα, ο Χριστιανισμός είχε εξαπλωθεί σε αρκετές Ασιατικές Χώρες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία.
Συγκεκριμένα στο Ναγκασάκι υπήρχαν πάρα πολλοί Ιάπωνες που έγιναν Χριστιανοί και άρχισαν να διώκονται από τις Ιαπωνικές αρχές ως κατάσκοποι, προδότες κλπ.
Όταν άρχισαν να τους τιμωρούν με θανατικές ποινές, πήραν μερικά παραδοσιακά βουδιστικά αγάλματα και τα μεταμφίεσαν ώστε να τα προσκυνούν ως χριστιανικά χωρίς να το καταλαβαίνουν οι Ιαπωνικές αρχές.
Έτσι προέκυψε (ως εικόνα) και η Παναγία “Γκέισα” που συζητήθηκε αυτές τις ημέρες αρκετά.
Πολύ γνωστή σήμερα ως εικόνα είναι και η Γιαπωνέζα Παναγία Κάννον.
Οι Ιάπωνες χριστιανοί έκρυβαν σταυρούς μέσα σε Βουδιστικά αγάλματα ή σκάλιζαν κρυφούς σταυρούς πάνω σε ήδη υπάρχοντα αγάλματα Ιαπωνικών θεοτήτων.
Η θεότητα Kannon στον Βουδισμό ήταν η θεά του ελέους και οι Ιάπωνες χριστιανοί δημιούργησαν την Παρθένα Μαρία Κάννον που εξωτερικά έμοιαζε με την Kannon του Βουδισμού αλλά την λάτρευαν με το χριστιανικό τρόπο.
Ο Χριστιανισμός στην Ιαπωνία έμεινε απαγορευμένος επί 2 αιώνες. Χιλιάδες χριστιανοί εκεί, εκτελέστηκαν επειδή αρνήθηκαν να επιστρέψουν στο Βουδισμό και αρκετοί επέστρεψαν τυπικά αλλά συνέχισαν κρυφά να τελούν τα χριστιανικά μυστήρια και έθιμα.
Χρησιμοποιήθηκαν από τους Ιάπωνες κρυπτοχριστιανούς και κάποιοι κώδικες τους οποίους φυσικά καταλάβαιναν μόνο οι ίδιοι, όπως το στριφογύρισμα της κούπας τους τρεις φορές πριν πιουν τσάι, κάτι το οποίο συμβόλιζε την Αγία Τριάδα και το δίπλωμα των μαντιλιών τους σε ειδικά σχήματα ανάλογα με το ποια χριστιανική προσευχή απάγγελλαν από μέσα τους εκείνη τη στιγμή.
Η Παρθένος Μαρία υπάρχει ως εικόνα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο σε όλες τις χώρες του πλανήτη και συνήθως έχει δανειστεί μορφολογικά στοιχεία απο τοπικές θεότητες αλλά και καθημερινούς ανθρώπους της περιοχής. Κινέζα, Αφρικάνα, Ινδιάνα κλπ.
Και οι αρχαίοι Έλληνες πριν προκύψει ο Χριστιανισμός είχαν διάφορα λατρευτικά τυπολατρικά που θυμίζουν τον τρόπο με τον οποίο λατρεύουν σήμερα οι χριστιανοί την Παρθένο Μαρία. Π.χ. στη λατρεία της Θεάς Άρτεμης (που τη θεωρούσαν ανάμεσα σε άλλα και παρθένα).
* Ο Λάζαρος Αναστασιάδης είναι Διεθνολόγος Πα.Μακ. και Editor-Τεχνικός ήχου & εικόνας τηλεοπτικών και μουσικών εκπομπών.